50-års fest: Tips & idéer

50-års fest

At fylde 50…

… er vel den “rundeste” af alle fødselsdage, et halvt århundrede, halvvejs til de 100. Lyder det skæbnesvangert – det er det ikke! Se det som en god mulighed for at arrangere en mindeværdig 50-års fest. For selvfølgelig skal det fejres! En 50-års fødselsdag skal være din helt egen, du bestemmer hvad, der passer præcist til dig. Måske ønsker du et lille, enkelt arrangement med dem, som står dig nærmest, en 50-års reception for hele omgangskredsen, eller også stabler du en stor fest på benene!

Her har vi lavet en liste over ting, man skal tænke over, når man skal planlægge en 50-års fødselsdag:

50-års reception

Det er ret almindeligt at holde reception i forbindelse med de runde fødselsdage, og det er en god idé, hvis man vil fejre sin fødselsdag med alle man kender, uden den store, og oftest, dyre fest. En 50-års reception kan man ofte også holde derhjemme. En reception begynder typisk om eftermiddagen og står på frem til om aftenen, og måske endda frem til de små timer. Gæsterne kommer forbi, når de har mulighed, og bliver så længe de ønsker. Til en reception er der ikke siddende middag, men i stedet byder man typisk på en buffet, hvor gæsterne tager for sig, når de kommer. Hvis man serverer buffet, er det vigtigt at holde øje med den mad, som ikke kan tåle at stå fremme for længe, specielt under den varme årstid. Det er også vigtigt at holde øje med, at buffeten fortsætter med at se indbydende ud selv for de gæster, som kommer senere – det er ikke specielt spændende at komme til et buffetbord, hvor halvdelen af maden er spist og resten er rodet og uappetitligt. Hvis man har mulighed for det, kan det være en god hjælp at have en professionel eller måske en teenager i bekendtskabskredsen, til at tage sig af buffeten, fylde op og holde den fin. Tag bare lidt ud af gangen, og sørg for at buffeten ser opfyldt ud, udskift serveringsfade og dekorationer når dette behøves. Denne person kan også tage sig af brugte tallerkener, indsamle opvask og vaske op efterhånden, så der er glas, tallerkener og porcelæn nok til alle gæster.

Som vært / værtinde, og dagens hovedperson, er det vigtigt at du ikke selv er den, som står i køkkenet. Din opgave er at tage imod gaver, blive hyldet, snakke med dine gæster – og have det sjovt!

Husk også at forberede et gavebord til alle gaver og blomster.

Forslag til den lille 50-års fødselsdag

Ønsker du at fejre fødselsdagen med en mindre 50-års fest med de nærmeste, findes der meget man kan finde på. En hyggelig middag hjemme er altid en god idé, det behøver ikke være mere kompliceret end som så, bare du er omgivet af dem du holder af. Du kan lave middagen sammen med dine kære, bestille mad hos et cateringfirma eller leje en privat kok!

Et andet alternativ kan være at gå ud og spise på din favoritrestaurant. Husk at booke bord i forvejen, hvis I er et større selskab, og måske endda forudbestille maden, så får I en bedre service.

Det kan jo også være sjovt at fejre sin 50-års fødselsdag med en slags aktivitet, alt efter interesse, enten noget du selv arrangerer eller gennem et eventbureau, det kan være en sejltur, en bowlingaften eller en luksuriøs picnic, hvis årstid og vejret tillader det. Et andet sjovt alternativ til det mindre selskab er at arrangere en “middag med mord” eller en temaaften.

Forslag til lege og aktiviteter til den lille 50-års fest – 50-års fødselsdagsidéer

Quiz til 50-års fødselsdag

“50 år af minder” – er en sjov quiz, der begynder det år, hvor fødselsdagsbarnet blev født og strækker sig 50 år frem i tiden – med store og små begivenheder hhv. i Danmark og i verden, med spørgsmål indenfor politik, tv, musik, sport, kultur mm.
Læs mere om den underholdende quiz “50 år af minder” til 50-års fødselsdagen>>

En ny opdateret quiz kommer hvert år!

Quizløb til 50-års fødselsdag

Forgyld familiefesten/ 50-års fødselsdagen med et underholdende quizløb. Hvor der fokuseres på dagens tal, alle quizspørgsmålene kredser om tallet 50 og er indenfor forskellige, spændende emneområder.

“Quizløb til 50-års fødselsdagen!” – en fødselsdagsquiz specielt til 50-års fødselsdagen>>

Psst! En lignende quiz fås også til 30-, 40-, 60- og 70-års festen.

Fødselsdagsfest med tema

Hvad med et tema til fødselsdagsfesten? Det er altid sjovt at have et tema til fødselsdagsfesten! Et tema betyder, at man har en ramme for festen, og man kan evt. bede gæsterne klæde sig ud. Når du laver quizzen, kan du dele dine gæster op i hold, så de, der evt. ikke kender hinanden bliver sat sammen, så har dine gæster en mulighed for at lære hinanden at kende. Vi har tre forskellige sjove og udfordrende quizzer med 70’er, 80’er og 90’er tema. Med til quizzerne hører der en spotifyspilleliste til musikspørgsmålene, som også sætter gang i feststemningen!

Fødselsdagsfest med et mordmysterie

Inviter gæster til en middag med mord på menuen. Lad dine gæster være med til at løse et spændende mordmysterium.

Her finder du vores mordmysterier>>

50-års fødselsdag

Den store 50-års fødselsdag

Der er lidt at tænke på, når man skal forberede den store 50-års fest. Her har vi sammensat en tjekliste:

Gæsteliste og indbydelse til 50 års fødselsdag

Begynd planlægningen i god tid, og send indbydelser ud i god tid, så du er sikker på så mange som muligt kan komme. For at være sikker på at alle, som vil være med til at fejre din dag skal kunne komme, kan man lang tid i forvejen, inden man har nået at planlægge selve festen, sende en “save the date” opfordring ud. Det er ikke en indbydelse til 50-års fødselsdagen, og indeholder derfor ikke detaljer og kræver heller intet svar, men er bare en opfordring til vennerne om at booke datoen for festen, og ikke lave andre planer. Der kan fx stå “Den xx/xx fylder jeg 50 år, og det vil jeg fejre! Jeg håber at du / I vil fejre det med mig. Sæt et kryds i kalenderen allerede nu, så vender jeg tilbage med detaljer.”

Lav derefter en gæsteliste – hvor mange du vil indbyde til festen, og hvor mange I ca. kommer, hvilket er afgørende for resten af planlægningen af 50-års festen.

Budget 50-års fødselsdag

Når man arrangerer en fest, er budgettet måske ikke det sjoveste at tænke på, men ikke desto mindre vigtigt. Har man mange idéer om, hvordan man vil arrangere sin 50-års fest, er det vigtigt også at få med i aspektet hvor meget det koster, og måske prioritere. Begynd med at tænke over hvad du synes det må koste og derefter på hvad, der er vigtigst for dig, at du kan indbyde så mange som muligt, at maden er rigtig god og vinen udsøgt, eller at du kan byde på levende musik eller underholdning. Et budget hjælper dig med at prioritere, hvad du vil bruge dine penge på.

Lokale til 50-års fødselsdag

De fleste har nok ikke plads derhjemme til den store 50-års fest, så man må finde på en anden løsning for at få plads til alle gæsterne. Et lokale til festen kan være alt fra et festlokale på et slot eller på et hotel, til et lokale i boligforeningen. Lokalet afspejler lidt af ambitionsniveauet for 50-års festen. Naturligvis kan man servere god mad i et kælderlokale og en god “Bag in a box vin” på et slot, men det er vigtigt at sammensætte et godt helhedsindtryk. I visse tilfælde lejer man ikke kun et lokale, men også et sted hvor der også indgår mad, vin og servering – dette alternativ plejer at være det, som kræver det største budget. Hvis man selv kan ordne en del af det hele, fx leje lokale med borde og stole, arrangere catering for maden og selv købe drikkevarer, sparer man lidt penge, dog kræver dette en større arbejdsindsats. Udover budget og helhedsindtryk er det vigtigt at tænke på at lokalet er dimensioneret til det rigtige antal gæster, et for stort lokale bliver mindre hyggeligt, og et for lille lokale bliver for trangt og larmende.

Overnatning for gæster, som kommer langvejs fra

Det er god idé på forhånd at planlægge overnatning for gæster, der kommer langvejs fra. Er der mange, som kommer langvejs fra og skal overnatte, kan det være en god service for gæsterne på forhånd at have lavet en aftale med et hotel eller to (evt. i forskellige prisklasser), og se om man kan forhandle en smule om prisen og reservere nogle værelser. Derefter må gæsterne selv ringe til hotellet og booke sig ind, men da kan de angive “Peters 50-års fest” og få en specialpris. En sådan aftale, kan være svær at få i hus alt efter sæson og sted.

Temafest til 50 års fødselsdag

En anden ting at tænke på tidligt i planlægningen af 50-års festen er om det skal være en temafest. Det er godt med lidt sjov til 50-års fødselsdagen og festtemaer er underholdende! Hvis man har et tema til festen bliver den ofte mindre prætentiøs og måske mere mindeværdig. Temaet til en 50-års fest kan jo fx handle om, at der er gået 50 år siden at hovedpersonen fødtes, festtemaet kan da være 50-er fest. Et andet tidstema kan være at fokusere på det årti, da hovedpersonen var ung, fx 70- eller 80-erne. Man kan også vælge et helt andet tema, alt efter hvad 50-års fødselaren synes om eller er interesseret i – er man glad for et specifikt land, hvor man evt. har sine rødder, eller som man ofte besøger, kan man bygge et festtema op omkring dette. Man anvender ofte mad, pynt, underholdning og musik til at binde et festtema sammen – og hvis man ønsker det, kan man også opfordre gæsterne til at klæde sig ud.

Tips og ideer til 80’er fest findes her>>

Hold en 70’er fest med vores underholdende 70’er quiz fyldt med nostalgi, minder og stemningsfuld musik! Du kan bestille quizzen her>>

50-års festmad & drikke

Hvis du vælger en helhedsløsning med lokale, mad og drikke får du hjælp med menuen og alt det praktiske. Bruger du et cateringfirma, får du også hjælp til at vælge menu – men kom gerne med egne idéer. Man kan også vælge at lave maden selv, men hvis det er en stor fest, bliver det meget arbejde. Ved en siddende middag kræves der en hel del arbejde med at servere varm mad til alle, samtidigt. Her er det vigtigt at lokalet har et køkken, som er stort nok til at holde maden varm til alle gæsterne. Det er også vigtigt at have hjælp til serveringen, hvis du vil have at gæsterne skal blive siddende. Det er ikke spændende at få mad, som er blevet kold.

En enklere løsning kan være, hvis man skal lave det hele selv, at lade gæsterne betjene sig selv, ved at man byder på en kold buffet efter tema eller sæson. Men man kan også gøre en mellemting. Byd på en tre-retters menu, men hvor alt ikke serveres på tallerken. Fx servér en kold forret, som kan være sat på bordet inden man sætter sig, en klassisk rejecocktail, toast med paté eller stenbiderrogn. Byd derefter på en varm ret som gæsterne selv tager. Det kan være en sammenkogt ret eller en ovnret, som kan holdes varm på varmeplader på et sidebord. Det kan tilmed være at gæsterne værdsætter at få lov til at strække benene og selv hente maden. Desserten kan også være noget, som ikke behøver at holdes varmt, og som serveres på tallerkener eller i portionsskåle, måske en god Pannacotta med frugtsalat, hvor gæsterne selv henter sin tallerken og tager tilbehør.

Det er altid festligt at drikke noget boblende til 50-års festen. Champagne, mousserende vin eller en læskende bowle med bobler er forskellige festlige alternativer i forskellige prisklasser. Planlæg vin og øl efter maden og glem ikke gode alkoholfrie alternativer, til dem som foretrækker dette.

Underholdning til 50-års fødselsdag

Det er vigtigt med noget underholdning til 50-års fødselsdagen. Ofte blander man, på disse større fester, mennesker fra forskellige dele af sit liv, kollegaer, familie, gamle og nye venner, hvilket betyder at det er underholdende og godt for feststemningen at begynde med en slags leg, hvor gæsterne får mulighed – og måske endda tvinges – til at mingle lidt mere end bare at give hinanden hånden og hilse – en såkaldt “ice-breaker”. Det er også en god idé at have en bordplan, så man undgår at blot dem, som kender hinanden sætter sig sammen. Det er sjovt, hvis der sker flere ting under aftenen. Hvis du står for en del af festen selv, kan det også være en god idé at have planlagt en aktivitet for gæsterne, til når du selv behøver at koordinere og ordne praktiske ting med maden mm. Nedenfor har du forslag til underholdning til 50 års fødselsdagen.

50-års festquiz

Til 50-års festen har vi to spændende og udfordrende quizzer, der sætter fokus på tallet 50. Fødselsdagsquizzen “50 år af minder” er et tilbageblik på de sidste 50 år, et udvalg af vigtige begivenheder i både Danmark og verden gennem de sidste 50 år opdelt efter årstal, med forskellige emner såsom sport, politik, historie, tv, musik og meget andet.

Det andet produkt til den store dag er “Quizløb til 50-års fødselsdagen” – at have et quizløb kan være en god mulighed for at gæsterne kan lære hinanden at kende , imens at man fx ordner buffeten. Del gerne gæsterne op i hold, så de går sammen med nye bekendtskaber. Et quizløb er også en udmærket idé, hvis man er i et festlokale med smukke omgivelser, som gæsterne så kan kikke nærmere på.

Mere info om vores quiz “50 år af minder” til 50-års fødselsdagen>>

“Quizløb til 50-års fødselsdagen” – et quizløb specielt til 50-års fødselsdagen finder du her>>

50-års festmusik

Overvej hvordan du ønsker at have det i forhold til musik på 50-års festen. Skal der danses? Vil du måske have et liveband eller en DJ, der står for musikken. Alternativt forbereder du en spilleliste. Selvom du ikke planlægger, at der skal danses så er det hyggeligt med lidt baggrundsmusik, så det kan man forberede. Sørg for at den teknik, som behøves fungerer inden festen, du ønsker ikke at stå uden kodeord eller forlængerledninger, i løbet af aftenen.

50-års festpåklædning

Når det er en så tilpas stor festlig lejlighed, som du indbyder til, skal man sørge for at specificere påklædning til 50-års festen i indbydelsen, så slipper dine gæster for at blive forvirrede – ingen bryder sig om at komme til festen og føle sig for velklædte eller for enkelt klædte. Er påklædningen valgfri eller “casual”, så specificer du dette. Især hvis du inviterer til en lidt større fest i et fint miljø, skal man ikke være bange for at angive en “dresscode”, det bidrager helt sikkert til den festlige stemning, hvis alle klæder sig fint på!

50-års fødselsdagstale & fødselsdagssange

Der hører taler til en 50-års fest, der findes sikkert nogle stykker, som gerne vil sige nogle ord, mand / kone, børn, kollegaer, gamle venner. Det er en god idé at organisere det hele med en toastmaster eller en toastmadame, som sørger for at taler og sange ikke kolliderer med den varme mad, som lige er kommet på bordet, og som spreder taler og sange ud i løbet af aftenen. Toastmasteren kan også præsentere de forskellige taler, hvis det ikke er en selvfølge at alle ved hvem, som holder talen, og hvilken relation man har til den 50-årige.

Skal du selv til 50-års fødselsdag og holde en tale – så tænk på den gyldne regel; Hvis du ved at du ikke er den store taler så hold det kort!